Skip to main content
|

אקדמיה לאנשים עם מוגבלות שכלית

מחקרים מראים כי היכולות הקוגניטיביות של אנשים עם מוגבלות שכלית ממשיכות להתפתח עד גיל מאוחר; פרויקט "עוצמות" של בר-אילן מאפשר להם להשתלב בלימודים אקדמיים

Image
אנשים עם מוגבלות

פרופ' חפציבה ליפשיץ מאוניברסיטת בר-אילן מובילה מחקר ותוכנית חדשנית המשנים את התפיסה לגבי היכולות האקדמיות של אנשים עם מוגבלות שכלית. ממצאי המחקר מראים כי היכולות הקוגניטיביות של אנשים אלו ממשיכות להתפתח עד גיל מאוחר יותר מכפי שסברו בעבר, ופותחים צוהר להשתלבותם בעולם האקדמי.

פרופ' ליפשיץ מסבירה כי באוכלוסייה הכללית, האינטליגנציה הקריסטלית (הקשורה ליכולת מילולית ואוצר מילים) ממשיכה להתפתח עד גיל 70-80, בעוד האינטליגנציה הפלואידית (הקשורה לזיכרון ופתרון בעיות) מתחילה לרדת כבר מגיל 20. אולם, המחקר שלה מגלה כי אצל אנשים עם מוגבלות שכלית, שתי צורות האינטליגנציה הללו ממשיכות להתפתח עד גיל 40-45, כולל אצל אנשים עם תסמונת דאון.

על בסיס תובנות אלו, פותח פרויקט "עוצמות" - תוכנית ייחודית לשילוב אקדמי של אנשים עם מוגבלות שכלית באוניברסיטת בר-אילן, שהמחזור הראשון שלה הסתיים לאחרונה בהצלחה. התוכנית כוללת שלושה שלבים: העשרה אקדמית מותאמת, מכללה תעסוקתית, ושילוב בקורסים אקדמיים רגילים. בשלב הראשון, קבוצה של 20 אנשים למדה מקצועות אקדמיים כמו פסיכולוגיה וסוציולוגיה, עם חומר מונגש לרמתם. בשלב השני קבוצה קטנה יותר, של 15 אנשים, למדה נושאים הקשורים לעולם העבודה, כולל חשיבה תעסוקתית וחברתית. בשלב השלישי, שישה סטודנטים עם יכולות גבוהות במיוחד השתתפו בקורסים רגילים של התואר הראשון במגוון מקצועות. ששת הסטודנטים הללו סיימו את התואר בהצלחה וקיבלו את הדיפלומה בטקס חגיגי.

מחקרי מעקב שנערכו על משתתפי התוכנית מצביעים על שיפור משמעותי ביכולות הקוגניטיביות שלהם. פרופ' ליפשיץ מדגישה: "הפרויקט הזה מפריך עמדות ודעות קדומות כלפי היכולת של אנשים עם מוגבלות שכלית. אנחנו רואים שככל שאנחנו חושפים אותם יותר להזדמנויות חינוכיות, היכולת שלהם גדלה." הסטודנטים המשולבים בקורסים הרגילים כבר צברו 32 נקודות קרדיט אקדמי, והצוות המחקרי עובד על פיתוח קריטריונים מדעיים לזיהוי מועמדים מתאימים לשילוב מלא באקדמיה.

פרויקט "עוצמות" מפריך תיאוריות קיימות, כמו תיאוריית הקוגניטיב-ריזרב, שהניחה כי לאנשים עם מוגבלות שכלית יהיו פחות "רזרבות קוגניטיביות" להתמודדות עם אתגרי הגיל. ממצאי המחקר מראים כי גם בקרב אוכלוסייה זו, חשיפה להזדמנויות חינוכיות יכולה לשפר משמעותית את היכולות הקוגניטיביות ולדחות את הופעת מחלות כמו אלצהיימר.

החזון של פרופ' ליפשיץ וצוותה הוא ליצור מסלול לתואר אקדמי מותאם לאנשים עם מוגבלות שכלית. לאחרונה, המועצה להשכלה גבוהה הביעה נכונות לבחון את הנושא, מה שמהווה צעד משמעותי לקראת הגשמת החזון. התוכנית המתוכננת היא לתואר בין תחומי במדעי החברה, המותאם ליכולות ולצרכים של הסטודנטים.

פרויקט "עוצמות" מדגיש את החשיבות של מתן הזדמנויות חינוכיות שוות לכל אדם, ומוכיח כי עם תמיכה והתאמות מתאימות, אנשים עם מוגבלות שכלית יכולים להשתלב בהצלחה בעולם האקדמי ולהגשים את הפוטנציאל הטמון בהם. זוהי מהפכה של ממש בתחום החינוך המיוחד וההשכלה הגבוהה, המבטיחה לפתוח דלתות חדשות עבור אוכלוסייה שלרוב הודרה מהעולם האקדמי.

Remote video URL
Remote video URL

האזינו לפרקים נוספים בפודקאסט בר-דעת בספוטפיי, ובערוץ היוטיוב.
רוצים שנעדכן אתכם בכל פעם שמתפרסם פודקאסט חדש? הצטרפו לערוץ בר-דעת בווטסאפ