Skip to main content
11.07.2024 | ה תמוז התשפד

לימודי אופטומטריה: לרתום את הטכנולוגיה לשיפור הראייה

לימודי אופטומטריה בבר-אילן מקנים תואר ראשון מדעי (BSc), התנסות בקליניקה בזמן הלימודים ואפשרות להמשיך לתארים מתקדמים במדעי הראייה

תמונה
אופטומטריה

חשבתם פעם כיצד ייראו חייכם ללא היכולת לראות את מה שלפניכם באופן תקין? קריירה באופטומטריה תאפשר לכם להעניק את הזכות הזו לאנשים כדבר שבשגרה. אופטומטריה היא מדע רפואי העוסק בבריאות העין ובשיפור הראייה האנושית. תחום האופטומטריה כולל תחומים רבים, ביניהם אופטיקה, פיזיולוגיה של העין, נוירולוגיה, וטכנולוגיות ראייה מתקדמות. הסטודנטים לומדים להשתמש במכשור מדויק לאבחון ראייה, להתאים משקפיים ועדשות מגע, ולספק פתרונות לבעיות ראייה מורכבות. הלימודים משלבים תיאוריה ומעבדה, המאפשרים לסטודנטים להבין את המבנים והפונקציות של מערכת הראייה, לצד פיתוח מיומנויות קליניות חיוניות. אחד ההיבטים המעניינים בתחום היא היכולת לזהות מחלות סיסטמיות דרך בדיקות עיניים שגרתיות - לא אחת, אופטומטריסטים הם הראשונים לזהות מחלות כרוניות כגון סוכרת ולחץ דם גבוה בזכות שינויים נראים ברשתית.

היישומים של אופטומטריה רבים ומגוונים. אופטומטריסטים עוסקים באבחון, טיפול ומניעה של ליקויי ראייה, התאמת עזרים אופטיים, ניתוחים לתיקון ראייה, ואף מחקר ופיתוח בתחום הראייה. הם משמשים כקו ראשון לזיהוי בעיות עיניים ומשתפים פעולה עם רופאי עיניים ומומחים אחרים לטיפול כוללני במטופלים. התחום מתפתח במהירות, עם כניסת טכנולוגיות חדשות לשוק כמו עדשות חכמות ומכשירים מתקדמים לאבחון מרחוק.

בוגרי אופטומטריה נהנים מהזדמנויות תעסוקה רבות ומגוונות. הם יכולים לעבוד במרפאות פרטיות, בתי חולים, מכוני מחקר ומוסדות אקדמיים או להשתלב בתעשיות ההייטק, התרופות והביוטכנולוגיה. בנוסף, רבים פותחים מרפאות פרטיות ומציעים שירותי ייעוץ מקצועיים. כך, התחום מציע לא רק מסלול קריירה יציב ורווחי, אלא גם סיפוק אישי רב מעבודה המסייעת ישירות לאיכות החיים של אחרים.

אוניברסיטת בר-אילן היא המוסד האקדמי היחיד בישראל המעניק תואר מדעי ראשון (BSc) באופטומטריה, המקנה לסטודנטים כישורים מחקריים לפתיחת הזדמנויות רבות בשוק העבודה ובאקדמיה. בבר-אילן קיימים גם לימודי תואר שני מדעי מחקרי עם תזה באופטומטריה ואף דוקטורט - והכל תחת קורת גג אחת. התואר המדעי מאפשר לבוגרים להעמיק בלימודים מחקריים או להמשיך בתארים מדעיים  אחרים.

באוניברסיטת בר-אילן ישנו דגש על ההתנסות המעשית. בין השאר קיימות קליניקה לבדיקות ראייה, לעדשות מגע, לראייה ירודה, ולאימון חזותי. פרויקט הקליניקה הניידת באוניברסיטה מסייע בהנגשת בדיקות ראייה מקצועיות לאוכלוסיות מוחלשות ומעניק הזדמנויות לסטודנטים להתנסות בעבודה מעשית. הקליניקות באוניברסיטה מצוידות בציוד חדשני, ומאפשרות חשיפה לכמות גדולה של פציינטים והתמחות בבתי חולים.

לתוכניות הלימוד במחלקה לאופטומטריה