Skip to main content
25.07.2024 | יט תמוז התשפד

איך לימודי היסטוריה יכולים להכין אותך לעתיד?

שימוש בכלי בינה מלאכותית ותוכנות חדשניות לחקר ההיסטוריה, שילוב מגמות ייחודיות כמו היסטוריה צבאית - כל הסיבות מדוע ללמוד במחלקה להיסטוריה בבר-אילן

תמונה
לימודי היסטוריה

לימודי היסטוריה עוסקים אמנם בעבר, אבל יש להם השפעה גם על ההווה והעתיד שלנו. חקר ביקורתי של ההיסטוריה ובדיקת זוויות חדשות שלא נבדקו בעבר, כמו מגדר או תרבות, מאפשרים להבין טוב יותר את החברה האנושית, לגלות דפוסי עבר שחוזרים על עצמם, לשמש לניבוי התפתחויות עתידיות, ולסייע בקבלת החלטות מושכלות.

אחד היתרונות הגדולים של לימודי היסטוריה, הוא האפשרות לשלב אותם עם תחומים נוספים. לדוגמה, מי שלומדים היסטוריה עם כלכלה, עם משפטים, או עם מדעי המדינה, מקבלים פרספקטיבה רחבה ומעמיקה יותר על אודות התחומים שהם לומדים. לדוגמה, לימוד ומחקר של תקופת בית שני בהיסטוריה היהודית, וניתוח מכלול הסיבות והנסיבות שהובילו לחורבן הבית יכול לשפוך אור על מצבה של החברה הישראלית הכה-מקוטבת בימינו ולהוביל לרעיונות ולהחלטות שישפיעו על העתיד. 

דוגמה נוספת: בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20, אירופה חוותה אי-יציבות כלכלית וחברתית כתוצאה ממשבר כלכלי עולמי וממלחמת העולם הראשונה. באווירה זו, תנועות פשיסטיות ניצלו את הפחד ואת הזעם הציבוריים, כדי לעלות לשלטון. מחקר הבוחן את מאורעות התקופה הזו, עשוי לספק תובנות ורעיונות שיובילו להחלטות פוליטיות, מדיניות וכלכליות בתקופות של אי-יציבות כלכלית ופוליטית.

בלימודי היסטוריה יש גם תועלת כלכלית. אחת מהתופעות החשובות ביותר בהווה היא עליית כוחה של סין. לימודי ההיסטוריה שלה יכולים להעניק תובנות עמוקות על אודות התרבות, הערכים והמדיניות הכלכלית של המדינה. תובנות אלו, יוכלו לסייע לפתח קשרים כלכליים ועסקיים עמה.

הזדמנויות תעסוקה
לימודי היסטוריה, פותחים דלתות למגוון רחב של מקצועות. המיומנויות הנרכשות במהלך הלימודים, כמו חשיבה ביקורתית, ניתוח וכתיבה, הן קריטיות למגוון רחב של תפקידים. בוגרי לימודי היסטוריה, יכולים להשתלב בתפקידים שונים בממשל ובמדיניות ציבורית. הבנה של תהליכים פוליטיים והיסטוריים, מסייעת לפקידים ולאנשי מדיניות לקבל החלטות מושכלות ולהימנע משגיאות העבר. 

גם בתחום העסקי יכולים בוגרי היסטוריה להשתלב, בתפקידים שקשורים לתחום האסטרטגיה והייעוץ. חברות עסקיות רבות, מעריכות את המיומנויות שמביאים עימם בוגרי היסטוריה. היכולת לנתח מגמות עבר ולהבין התפתחות שווקים, יכולה לסייע לחברות לקבל החלטות עסקיות מושכלות, נכונות ורווחיות. 

בוגרי לימודי היסטוריה יכולים להמשיך גם לקריירה בחינוך, ולסייע להעביר את הידע לדורות הבאים ולעודד חשיבה ביקורתית ואנליטית בקרב תלמידים וסטודנטים.

אפשרות תעסוקה נוספת היא במוזיאונים וארכיונים, שעוסקים בשימור המורשת התרבותית וההיסטורית. בוגרי לימודי היסטוריה, יכולים להשתלב בתפקידים שונים במוסדות אלו, כמו אוצרים, מנהלי תערוכות, חוקרי ארכיונים ומדריכי סיורים.

גם בתחום התקשורת יש ביקוש לידע היסטורי. הבנה מעמיקה של ההיסטוריה מסייעת לכתבים, לעורכים ולמפיקים, לנתח אירועים עכשוויים ולהציגם בצורה מקיפה ומאוזנת. העבודה בתחום המדיה, דורשת יכולות כתיבה ותקשורת מעולות וניסיון בהצגת מידע מורכב בצורה נגישה ומעניינת, כישורים שנלמדים במהלך הלימודים בתחום.

למה ללמוד היסטוריה באוניברסיטת בר-אילן? 
"אנחנו מלווים את הסטודנטים והסטודנטיות שלנו, מהיום הראשון ועד סיום המסלול, ומעניקים לכל אחד ואחת יחס אישי, כדי לסייע להם להתקדם בהתאם לשאיפות והיכולות ולנושאים שהם רוצים ללמוד ולחקור", אומר פרופ' דב סטוצינ'קי ראש המחלקה להיסטוריה באוניברסיטת בר-אילן, "הערכים שעומדים לנגד עיננו הם חתירה למצוינות לימודית ומחקרית, תוך התחשבות בכל אחד ואחת. בנוסף, בשנים האחרונות אנחנו מטמיעים כלים טכנולוגים מתקדמים, כמו בינה מלאכותית ושימוש בתוכנות מחשב ייחודיות לחקר ההיסטוריה. חידוש נוסף במחלקה, הוא תוכנית ייחודית ללימוד ההיסטוריה מהזווית הצבאית שלה. לכל המרצים והמרצות במחלקה יש ידע וניסיון רב. ביחד, כולנו חוקרים את העבר, כדי להבין את ההווה. פיתוח ושכלול הכלים הביקורתיים שלנו, מסייע לנתח מה הוביל אותנו למציאות שבה אנו חיים כיום, ולתכנן טוב יותר את הפעולות שלנו, כדי להשפיע לטובה על עיצוב העתיד".

לתוכניות הלימוד במחלקה להיסטוריה