כיצד ניתן למנוע התנהגויות פוגעניות כלפי ילדים במעונות יום?
בתקופה האחרונה אנו עדים לדיווחים על התנהגות פוגענית, עד כדי התעללות, בפעוטות במעונות היום. למשל המקרה של ה"גננת" כרמל מעודה שעלה לכותרות ביולי 2019, או המקרה האחרון של התעללות המטפלות בגן ברמלה.
בתקופה האחרונה אנו עדים לדיווחים על התנהגות פוגענית, עד כדי התעללות, בפעוטות במעונות היום. למשל המקרה של ה"גננת" כרמל מעודה שעלה לכותרות ביולי 2019, או המקרה האחרון של התעללות המטפלות בגן ברמלה. דיווחים אלו מעוררים דאגה רבה מוצדקת בקרב הורים, אנשי חינוך ואנשי אקדמיה. המציאות מראה כי התקנת מצלמות אינה מהווה פתרון, וככל הנראה אינה מהווה אפילו גורם הרתעה כנגד התנהגות פוגענית כלפי פעוטות.
פרופ' אסתר עדי-יפה, ד"ר צילי שוחט ודבורה גבעון, מהתכנית להתפתחות הילד והתכנית תכנית להכשרת יועצת-מדריכה לגיל-הרך, בביה"ס לחינוך באוניברסיטת בר-אילן ניסחו נייר עמדה המציע דרכים למניעת מקרים נוספים מסוג זה.
למעשה הפתרון לבעיות שמובילות להתנהגויות אלו ידוע ומוכר הן בספרות המקצועית והן בקרב מקבלי ההחלטות. רוב מעונות היום בישראל, כולל אלו המפוקחים, המשרתים רק כ-25% מכלל הילדים בגילאי לידה עד שלוש, אינם עומדים בסטנדרטים שנקבעו. באמצעות "מסמך סטנדרטים" של משרד העבודה והרווחה. לאחרונה הצביע ה- OECD על שכרן הנמוך של המטפלות כגורם משמעותי לדחק.
הפתרון הוא תמיכה וליווי של הצוות ע"י הדרכה קבועה ותהליכית של איש מקצוע, מומחה בגיל הרך:
עבודה עם תינוקות ופעוטות במסגרת קבוצתית דורשת מן המבוגר המטפל משאבים פיזיים, מנטאליים ורגשיים משמעותיים על מנת שיעשה את עבודתו נאמנה, קל וחומר בתנאי העבודה הקיימים בהווה. אלו מובילים בהכרח למצבי שחיקה בקרב אנשי הצוות, מצבים הדורשים זיהוי מיידי. באין תגובה ותמיכה מותאמים למצב, הדבר עלול להוביל להתנהגויות לא מותאמות עד קיצוניות. אחד מהמרכיבים המשמעותיים בכל מסגרת חינוכית לגיל-הרך, המאפשרים תמיכה וליווי של הצוות, הוא הדרכה קבועה ותהליכית של איש מקצוע, מומחה בגיל הרך. היקף שעות הדרכה מומלץ על ידי מומחים בתחום הוא כ-10 שעות חודשיות. הדרכה על ידי איש מקצוע יכולה לעזור, לתמוך ולפתח את הצוות מבחינה מקצועית. תמיכה לקביעה זו מתקבלת מארגון ה-OECD, על פיו, קיומה של תכנית הדרכה במסגרות חינוכיות לגיל הרך היא פתרון להעלאת איכות המעון והאינטראקציה בין המבוגר לילד. עבודת ההדרכה מבוססת על הערכת צרכים של המסגרת החינוכית, על צפייה בפעילויות ובשגרה היומיומית בכיתות השונות, ועל מתן מענים חינוכיים למצבים שונים במעון בעבודה תהליכית, קבועה ומתמשכת עם צוות המעון. במצב הנוכחי הצוותים החינוכיים משוועים לעזרה מקצועית בשל הכשרתם הלא מספקת בתחום ובשל תנאי ההעסקה הירודים.
מדריכה בעלת הכשרה מתאימה תדע לזהות דפוסי התנהגות של פעוטות במצוקה
כיצד יכולה הדרכה לעזור במקרה בו מצלמות לא הועילו? האם ניתן "להעלים" התנהגות פוגענית? התנהגות פוגענית היא דפוס התנהגות בעל רמות שונות. מדריכה חינוכית בעלת הכשרה מתאימה הנמצאת במעון, יודעת לזהות דפוסי התנהגות פוגעניים והתנהגות של פעוטות במצוקה. מדריכה כזו תראה רמזים להתנהגות כזו גם ברמות נמוכות יותר, תדווח למנהלת המעון, תבוא לידי שיח עם המטפלות על התנהגותן, ואף תדווח, כחלק מתפקידה, למשרד הרווחה על התנהגות פוגענית.
קיומה של פונקציה הדרכתית מקצועית, כחלק מבעלי התפקידים במעון, נדרשת כבר היום על-ידי משרד העבודה והרווחה בהיקף של 4 שעות, כתנאי לקבלת סמל מעון. עלות הדרכה זו להורה לילד במעון ממוצע היא כ: 8-10 שקלים לחודש. היקף זה לפי ההמלצות אינו מספיק, וההורים יכולים להרחיבו. עלות הדרכה של 10 שעות הדרכה חודשיות, הניתנות בידי מדריכה מקצועית בעלת תואר שני ותעודת הסמכה להדרכה ויעוץ במעונות היא כ-30 שקלים לחודש, להורה. לא נראה שהייתה קיימת הדרכה כלשהיא בשני המעונות בהם עברו הילדים התעללות בשנה האחרונה. ההדרכה במעון, כמו שאר מרכיבי העשייה החינוכית עם תינוקות ופעוטות שהוזכרו לעיל, דורשת השקעה כספית, מתוך הכרה שקבלת טיפול וחינוך איכותיים היא זכות בסיסית שווה לכל הילדים כבני אדם וכאזרחים בעלי זכויות בחברה.