Skip to main content
07.07.2024 | א תמוז התשפד

חברת ההזנק CogniFiber מפתחת מעבד פוטוני מהפכני

המעבד הפוטוני אותו פיתח מייסד CogniFiber - פרופ' זאב זלבסקי מהפקולטה להנדסה, יאפשר חישוביות במהירות האור, יכולות AI מתקדמות, פיתוח תרופות מואץ ותחבורה חכמה

תמונה
זאב זלבסקי

פרופ' זאב זלבסקי, מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן ומייסד שותף ו-CTO בחברת Cognifiber, מוביל פריצת דרך בתחום המחשוב הפוטוני, שתשפר את יכולות הבינה המלאכותית לצורך פיתוח תרופות מואץ, תחבורה חכמה ושימושים רבים נוספים. Cognifiber, שנוסדה ב-2018, הודיעה לאחרונה על השלמת סבב גיוס של 5 מיליון דולר בהובלת Chartered Group ו- Eastern Epic Capital.

פרופ' זלבסקי עומד בראש הפיתוח של מעבדים פוטוניים העושים שימוש בסיבים אופטיים לחישוביות במהירויות עצומות. אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של טכנולוגיה זו הוא צריכת אנרגיה נמוכה במיוחד, וזאת כיוון שהאנרגיה הנדרשת להפעלת למחשב פוטוני היא מצומצמת ביותר בהשוואה למרכזי נתונים הקיימים כיום, כך שפיתוחי החברה מסוגלים לחולל מהפכה בתעשייה. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על חדשנות שפותחה באוניברסיטת בר-אילן ובאוניברסיטה העברית ופותחה למוצר דרך BIRAD, חברת המחקר ופיתוח של האוניברסיטה.

הטכנולוגיה של CogniFiber הופכת סיבים אופטיים רגילים למעבדים המסוגלים לבצע חישוביות מהירה. פיתוחיה של CogniFiber  ונים מתחום הפוטוניקה מבוססת הסיליקון, המפותח על ידי ענקיות טכנולוגיה שונות בתחום השבבים. הפיתוח של CogniFiber מתמקד במעבד פוטוני המבוסס על סיב אופטי ייחודי: "המעבדים שלנו, הניתנים לתכנות והתאמה לצרכים שונים, מבוססים על סיבים אופטיים מרובי ליבות שמעבדים מידע כאשר אור עובר דרכם. הנתונים זורמים דרך הסיב, והאור סורק את כל מרכיבי הרשת העצבית, ומעבדים את הנתונים במהירות האור לפני שהם מגיעים ליעדם."

כך, שואפת CogniFiber לכווץ מחשבי-על, מגודל מגרש כדורגל למספר קטן של שרתים, להוזיל עלויות בעשרות מיליוני דולרים, לחסוך עשרות מגה-וואט של חשמל ולחסוך שנים בבניית מערכות הסובלות כיום מאתגרים של מחסור בשבבי GPU וזמני אספקה ​​ארוכים ביותר.

לתוכניות הלימוד בפקולטה להנדסה