Skip to main content
15.07.2024 | ט תמוז התשפד

סיפורו של איש העסקים והדיפלומט איזי ליבלר

הספר "קול קורא במדבר" שיצא לאור בהוצאת בר-אילן מספר את סיפורו של הפילנתרופ היהודי-אוסטרלי, שסייע בין היתר בשחרור יהודי ברית המועצות ובמיסוד היחסים בין ישראל לסין

תמונה
איזי ליבלר

"אדם כמו איזי, חובש כיפה סרוגה, דתי מאוד וליברל מובהק, איש העולם הגדול אך גם מחובר בכך נימי נפשו לישראל וליהדות, איש עסקים שהגיע להישגים פנטסטיים בכל קנה מידה, תמך בהסכמי אוסלו וביצחק רבין אך גם מתח ביקורת חריפה על ממשלתו - אדם כזה לא מתאים לשום קטגוריה מוכרת ומקובלת בציבוריות הישראלית", כך אמרה הסופרת אבירמה גולן, בראיון לרגל יציאת הספר "קול קורא במדבר" המספר את סיפור חייו ומאבקיו של איזי ליבלר. את הספר שיצא לאור לאחרונה בעברית בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן, כתבה ההיסטוריונית היהודית-אוסטרלית פרופ' (אמריטה) סוזן רוטלנד, ותרגמה אבירמה גולן.

ליבלר היה איש עסקים, דיפלומט ומנהיג ציוני מרכזי באוסטרליה. הוא נולד באנטוורפן שבבלגיה, ועבר עם הוריו לאוסטרליה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. בבגרותו השתלב בעסקי היהלומים של אביו, לאחר מכן החל להשקיע בתיירות, וסוכנות הנסיעות שהקים, ג'טסט טורס (JetSet), הפכה לאחת הגדולות באוסטרליה. 

במקביל, היה ליבלר פעיל יהודי וציוני נלהב. הוא שימש כראש הוועד הפועל של יהודי אוסטרליה (ECAJ), כיהן כסגן נשיא וכיו"ר מועצת המנהלים של הקונגרס היהודי העולמי, והיה חבר בוועדה המייעצת הבינלאומית של מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים של בר-אילן. בשל פעילותו העסקית הוא היה מקורב לראשי ממשלות ואנשים בתפקידי מפתח, דבר שאפשר ליהודי אוסטרליה, בהנהגתו, לקחת חלק ולהשפיע על סוגיות יהודיות גלובליות.

במסגרת פעילותו הציבורית היה ליבלר אחד משחקני המפתח בסוגיית שחרור יהודי ברית המועצות. הוא החל לקדם את הנושא בפרלמנט האוסטרלי כבר בשנות השישים של המאה הקודמת, ובזכות קרבתו לראש ממשלת אוסטרליה דאז, רוברט ג'יימס לי "בוב" הוק, הנושא הגיע גם לאו"ם. בסופו של דבר, בסוף שנות השמונים, הורשו 15 אסירי ציון סובייטים לעזוב את ברית המועצות. ליבלר היה גם מאדריכלי מיסוד היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לסין ולהודו.

בשנת 1999 עלה ליבלר לישראל, התיישב בירושלים והחל לכתוב מאמרים פובליציסטיים בעיתונים כמו הג'רוזלם פוסט, ישראל היום, מקור ראשון והצופה. ב-2004 חולל שערורייה כאשר האשים את ראשי הקונגרס היהודי העולמי בשימוש שלא כדין בכספי הקונגרס. בתגובה הגיש הקונגרס כנגד ליבלר תביעת דיבה על אובדן תרומות, אולם בהמשך משך אותה. בית המשפט זיכה את ליבלר בפיצויים, וטענותיו הביאו לשינויים פרסונליים ולרפורמות בניהול הכספי של הארגון.

בשנת 2006 תרם ליבלר את ספרייתו הענקית, שכללה כ-37 אלף כותרים העוסקים בתרבות היהודית, לאוניברסיטת בר-אילן. באותה השנה העניקה לו האוניברסיטה תואר דוקטור של כבוד. לאורך חייו זכה ליבלר גם בתואר של מפקד במסדר האימפריה הבריטית, קצין במסדר של אוסטרליה, וד"ר של כבוד מאוניברסיטת דיקין באוסטרליה. הוא נפטר בשנת 2021 והותיר אחריו שלושה בנים ובת. אשתו, נעמי, שימשה כנשיאת תנועת אמונה העולמית.